Martin Šútovec
*1973, Bratislava, ČSSR
Stredná Priemyselná Škola Grafická 1987 – 1991
Vysoká Škola Výtvarných Umení, ateliér Grafického Dizajnu prof.
Ľubomíra Longauera 1992 -1998, 2000 – 2002
Na odpornej normalizačnej základke na mňa
Fero Vacula pokrikoval Šútovec – Umelec a niekto napísal na papier Shooty.
Učiteľom sa napriek obrovskému úsiliu nepodarilo ma znechutiť a na pijak
som čarbal ďalej. Nikdy z vás nič nebude, opakovali nám každý deň.
Z vás nebudú gymnasti, ale kriminalisti, ako hovorila súdružka Vilčeková,
moja triedna, roztrasená dvadsaťročná komunistka. (Ako spieva Ďurovka: Macochou mi bola vystresovaná
učiteľka, Husák visel na stene, pod ním čiernobiela telka). Dvojka zo správania
za to, že som sa "ironicky pozeral" na súdružku triednu učiteľku.
V podstatne uvoľnenejšej atmosfére som čarbal
aj na grafickej priemyslovke, študujúc základy ručnej sadzby, či reprodukčnej
fotografie (už v tej dobe veľmi muzeálne žánre) v jednej lavici so
súčasným reklamným mágom Rasťom Michalikom. On mal dobrý nápad študovať
grafický dizajn. Keďže bol vždy šikovnejší, vzali ho o rok skôr. Medzitým
revolúcia, okupačný štrajk, mrznutie na ulici, vytváranie koridoru, Špako hrá na
vápnom natretej gitare v školskej šatni. Analýza dokázala hovno
a konceptualista Ľubo Ďurček prevracia socialistické pedagogické metódy
naruby.
Už počas školy som si
privyrábal grafickým dizajnom, pokiaľ som nezistil, že to nie je môj svet.
Grafický dizajn sa mi pozdával iba v jeho akademickej podobe, nikdy som
nechcel skončiť ako rohožka pre klientov. Napísal som o tom diplomovú
prácu Prostitúcia ako metóda sebarealizácie. Na akademickej pôde sme sa stretli,
my čo sa spolu kamarátime, ako sa píše v jednej knihe. Degradovali sme
umenie so skupinou Nová Trápnosť, pozdvihli sme hudbu do nebeských výšin
s Kamoškom a Kokoskom.
(Naša skupina by vo svojej tvorbe mohla
mapovať tri, alebo štyri okruhy
ľudskej činnosti, Palo Čejka, 1996).
Mali sme radi Monty Pythons, Henryho
Rollinsa, Kosu z Nosa a Pala Čejku. A občas aj giganta slovenského
grafického dizajnu Ľuba Longauera. Hrmel: "Machríci!!!"
Potom civilka v Dome Umenia pre deti Bibiana. Ľudia, ktorí pracovali v štátnom
podniku na umenie pre deti sa mi nepáčili, rovnako ako nosenie klavíra hore –
dole schodmi. S pokazenou chrbticou som sa dal preradiť do nemocnice, kde som vysával s vysávačom
zaprášené počítače.
Niekedy v tej dobe ma čoby lacnú
pracovnú silu zmerčil aj K. K. Bagala,
pre ktorého som spravil pár obálok knižiek. Spolupráca s ním vyústila do
mojej práce pre vydavateľstvo Európa, pre ktorú som urobil okrem iného aj sériu
kníh Iľfa a Petrova, mojich lieblingov.
Po premrhaní dvoch rokov civilky pod ťažobou
existencie som spoluzakladal grafické štúdio Komplot.
Ten bol vymutovanou podobou akčnej dvojice Loser&Loser , ktorú sme tvorili s Petrom Hajdinom.
Zistil som, že nemôžem byť dizajnér. Zároveň som nastúpil ako doktorand na
VŠVU.
V tej beznádejnej dobe sa mi čudnou konšpiráciou
ozval Juraj Hamar, správny chlap,
majiteľ gašparkového divadla a hráč na gajdy, či by som nechcel kresliť
pre nový časopis Čas. Dal mi nečakane veľký priestor, podobne ako mnohým iným
veľmi nepravdepodobným ľuďom. Zjavne to bola komerčná samovražda a Čas sa
po dvoch rokoch porúčal do večných mediálnych lovísk. Niekedy v tej dobe
so mnou v krčme divadla Stoka vtipkoval Matúš Kostolný, či by som nechcel
vystriedať Fedora Vica v SME. Keďže som bol vždy Vicovým fanúšikom
a mal som na krku rozpísanú dizertačnú prácu o komikse, nebral som to
nijako vážne. Pre Sme resp. jej prílohu SME v obraze som už predtým
kreslil strip Pako. Dusná atmosféra na mojej alma mater spôsobila, že som veľmi
rýchlo pochopil, že nepotrebujem byť doktor umenia. Umenie sa nejako vylieči aj
bezo mňa. Absolvoval som veľmi zvláštnu dizertačnú skúšku, zbalil si svoju
prácu, schoval som ju pre ľudí, ktorí si ju aj otvoria a od jesene 2002
som začal kresliť každodenný kreslený komentár pre moje obľúbené noviny. Okrem
toho som stihol kresliť komiks v tradičnom českom časopise pre deti
Mateřídouška, môj jediný dlhohrajúci strip Jana pre vydavateľstvo Ringier
a kopec ďalších obrázkov, ilustrácií a komiksov.
0 komentárov:
Zverejnenie komentára